Ett arbetsgivarintyg är ett bevis, eller ett intyg, på att du har arbetat hos en viss arbetsgivare under en viss tid. I ett arbetsgivarintyg framkommer var man har varit anställd, under vilken tid, vilka arbetssysslor som har utförts på arbetsplatsen, hur mycket man har arbetat och hur mycket man har tjänat. Arbetsgivarintyget kan även innehålla information om varför man inte längre arbetar på den aktuella arbetsplatsen och ett omdöme av arbetstagarens tid på arbetsplatsen.
Arbetsgivarintyget behövs till exempel om man vill söka ersättning från sin a-kassa om man har blivit av med jobbet, men det kan även vara praktiskt att kunna visa upp när man söker nytt jobb hos en annan arbetsgivare.
Man har rätt till ett arbetsgivarintyg
Man har alltid rätt att få ett arbetsgivarintyg när man slutar på en arbetsplats. Det spelar ingen roll om man själv har valt att säga upp sig eller om man blivit uppsagd - arbetsgivarintyget har man rätt till ändå. Den här rätten regleras i lagen om arbetslöshetsförsäkring och det finns ingen tidsgräns. Man kan alltså begära att få ett arbetsgivarintyg från en arbetsplats man arbetade på för flera år sedan.
Om arbetsgivaren inte vill lämna ett arbetsgivarintyg kan man ta hjälp av facket. Då hjälper facket till att hantera frågan. Det är alltid lättare att ha en stadig organisation med mycket erfarenhet i ryggen när man ska förhandla med arbetsgivare.
Arbetsgivarintyg och a-kassa
Den viktigaste anledningen att se till att man får ett arbetsgivarintyg när man slutar på sin arbetsplats är för att kunna söka a-kassa. Om man blir av med jobbet och behöver ersättning från sin a-kassa måste man skicka in ett arbetsgivarintyg för att kunna få den ersättning man har rätt till. Arbetsgivarintyget ligger till grund för hur mycket ersättning du har rätt att få ut.
Om man av någon anledning inte kan visa upp ett arbetsgivarintyg så är det möjligt att lösa det med a-kassan ändå. Vissa arbetsgivare vill kanske inte alltid lämna ut ett arbetsgivarintyg, eller så finns inte arbetsgivaren kvar. Vid sådana tillfällen kan a-kassan istället godta andra handlingar, till exempel lönespecifikationer, uppgifter från skatteverket eller ett anställningskontrakt. Det är alltid bra att kontakta sin a-kassa om man inte har ett arbetsgivarintyg så att de kan hjälpa till med de handlingar de behöver istället.
Arbetsgivarintyg när man söker nytt jobb
När man söker nytt jobb kan det vara bra att ha ett arbetsgivarintyg att visa upp. Arbetsgivarintyget visar både vad du har gjort för arbetssysslor på din tidigare arbetsplats och vad du har haft för lön. Det kan även ge en tydlig bild av vem du är som arbetstagare och kollega om din tidigare arbetsgivare har skrivit ett tydligt omdöme om din arbetsprestation. Det är inte alltid lätt att förmedla hur man är som kollega under en arbetsintervju, då kan det vara bra att ha ett omdöme från en tidigare arbetsgivare att luta sig mot. Arbetsgivarintyget bör dessutom innehålla kontaktuppgifter till din tidigare arbetsgivare, vilket gör att det även kan fungera som en referens.